Adv

Wednesday, November 9, 2016

Menyelusuri Tempat Besejarah di Kuala Kangsar | Muzium Diraja Perak | Jambatan Victoria | Rumah Agam Tok Setia & Masjid Ihsaniah Iskandar.


Assalamualaikum



Muzium Diraja Perak

nak tahu lebih details, boleh rujuk web istana kenangan ini...nak copy tak boleh...arkib negara...





maafkan hamba, hamba tgk gamba nih baru perasan namaya dah di tukar jadi  Muzium Diraja Perak . masa belajo dulu pernah kemari sekali tu jer la masuknya..sekali itu jer la dapat jejak kaki...tak lah kempuann kan..namanya istana kenangan..senibina nya dan ruang ruangnnya memang mengagumkan......cuma tahu istana ni tidak menggunakan sebarang paku..

sekarang ini masih tidak boleh masuk atau melawat di dalamnya...ini pun tangkap gambar dari luar pagar sahaja...punyalah gigih kan...


Jambatan Victoria 

Perasmian Jambatan Victoria

Jambatan ini dinamakan Jambatan Victoria mengambil sempena nama Quenn Victoria I, yang memerintah Empayar British antaran tahun 1837 hingga 1901. Pembinaannya tepat pada hari ulang tahun ke - 60 pemeritahan Quenn Victoria I pada tahun 1987. Jambatan ini telah dirasmikan oleh Almarhum Sultan Perak ke -28, Sultan Idris Mursyidul Azam Shah I dan Gabenor Jeneral British bagi Negeri-negeri Melayu Bersekutu, Sir Frank Sweettenham pada 21 Mac 1900.


Jambatan Victoria semasa Perang Dunia Kedua

Semasa Tentera Imperial Jepun menyerang Malaya pada tahun 1941, Pasukan Kor ke - 5 Rejimen Tentera India British yang begerak dari utara telah berundur hingga ke seberang Sungai Perak setelah diasak teruk Tentera Imperial Jepun di Kerian. Bagi melengahkan kemaraan, Tentera Imperial Jepunke Singapura, Jambatan Victoria telah diletupkan oleh pasukan jurutera tentera British pada waktu fajar 22 Disember 1941. 
 

gayatt ooo bawah itu jalan raya...
333 itu no pengenalan jambatan

Sumber : Bandar Awal Jambatan Keretapi Victoria | Karai | Sejarah Perancangan Pekan-Pekan Kecil Negeri Perak Darul Ridzuan.


Rumah Agam Tok Setia 

Rumah Agam yang dibina sebelum meletusnya Perang Dunia Kedua terletak di atas sebuah bukit di tepi jalan Karai - Enggor iaitu kira-kira 200 meter dari Karai. Rumah ini pada asalnya dimiliki oleh Tuan Syed Assin iaitu adik kepada Tuan Syed Adam yang dikenali sebagai "Alim Besar Kuala Kangsar". Tuan Syed Assin telah meninggal dunia pada tahun 1940an dan rumah ini diwarisi oleh anaknya yang bernama Syed Nordin.   

Semasa berlaku banjir besar pada tahun 1967, perkarangan mansion ini tidak ditenggelami air...... 


Sumber : Bandar Awal Jambatan Keretapi Victoria | Karai | Sejarah Perancangan Pekan-Pekan Kecil Negeri Perak Darul Ridzuan.


  melalui waris memberitahu rumah ini telah diwakafkan kepada MAIPK.


Rumah Tinggal 



Masjid Ihsaniah Iskandar.

nak tahu lebih details, boleh rujuk entry sebelum ini...

wasalamu..

* adalah up entry dari bersawang...
ceritanya sorting2 gamba kat laptop..jumpa gambar2 nih..isyk sayang lak dibior....
^---------^


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...