Adv

Friday, January 8, 2016

Begedil Daging | Sup Daging | Sambal Kicap


Assalamualaikum




 -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

ini resipi dari maksu aku bagi...sebelum ini, dah dapat resipinya & dah catat dalam buku resipi..sekali dengan buku tu lebuh....tak mandang....jadinya gigih aku mintak balik...maksu aku wassup aja...kerlass...hupgrade sekarang...wassup aja uaoolsss....

catat dalam blog ini confirm tak hilang...hiks... ^---------^

serius ikut resipi confirm menjadi punya... ini aku copy aja ayat maksu aku...senang...

Resipi Begedil Daging

ubi kentang dihiris nipis dan goreng..
then blender dengan air sikit...
gaulkan dengan tepung gandum sikit, daging lembu kisar,gula,daun bawang,daun sadderi, bawang besar yang dipotong kasar2..black pepper sedikit ditumbuk dengan lesung batu sahaja dan garam sedikit...

bila agak boleh bentuk macam cucor tu, bulatkan dan gaul dalam telur yang telah dipukul...

terus goreng dengan api slow.

* api besor begedil hitam









Sup Daging

bahan2 nya sup daging....black pepper tu tumbuk dengan lesung batu sahaja.




ini boleh ikut resipi sebelum ini...sup daging..cuma bahagian jintan tu tak perlu..yang lain sama sahaja...

kita masak sup daging dulu..masak sup kan lama nak renih...sambil tu lah kita buat begedil......





resipi sambal kicap



cili padi ikutlah tahap kepedasan kita

1 labu bawang besar di hiris2

1 ulas bawang putih yang diketuk 

3 biji limau kasturi di perah tanpa biji

*kicap manis cap jalen  

"tanpa kicap jalen saya tak lalu makan" pengaruh iklan sangat...........


begedil boleh dimakan dengan nasi atau pun mee kuning...memang beselera kan...hidangan sampingan  sambal kicap....

alhamdulilah....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...