Adv

Tuesday, February 3, 2015

Ketam Masak Bercili


Assalamualaikum



kita beralih resipi seterusnya...ketam masak bercili ala2 crab chinese style...tak perlulah nak p restoran chinese muslim lepas ni..dah boleh masak dah ha...

mrhuby pun puji sedap katanya masak yang ini...bukan senang nak puji...habis kuat pun OK...tq abang.......eh tetiba.....

bahan-bahannya lebih kurang macam cencaru sumbat jugaks..cuma takda kelapa parut ja......


ketam di kerat2 dan di basuh bersih2..aku guna gunting dapur ajer ha...tak payah beria nak bersih sangat...nanti hilang manis ketam tu..toskan...ok done yg ini...


bahan-bahan : 1 labu bawang merah  & 3 ulas bawang putih.

air asam jawa...
stok sambal yg kita blender tu....

sebiji telur ayam...bukan telur itik... 

letak halia pun boleh...aku tak letak pun sebab stok sambal aku tu ada halia dah... 

ha jimat masa di situ...aku masak on the go.......


cara-caranya : hamboi macam tererr beno aku masak kan...aku sambilll taip ni  gelakkk....


1. panaskan minyak di kuali...agak2 la kan minyak nya...gunalah brand saji...suport local brand...

2. tumis bawang merah 1 labu & bawang putih (yg telah di hiris2), sampai naik bau

3. letak stok sambal yg blender tu - ini kena masak lama - api slow sikit , agak2 dah masak lama tumis sambal ni.....

4. kita letak air asam jawa, masak sehingga sebati..
.
5. letak gula + garam sedikit..

6. masukkan sos tiram memandangkan habis, aku letak kicap aja ha...

7. letak air masak - agak2 lah ko nak kuah banyak mana kan, 

8.  lepastu letak ketam, masak ketam ni kejap aja - sampai berubah warna....

9. sambil tu pukul telur di mangkuk....masukkanlah telur tersebut..kacau sehingga sebati...

10.aku taburkan bawang holland ...then tutup api..

* kalau ada daun bawang pun boleh taburkanlah..

siap....tadaaa... 


ini aja pic nya yang ado..tak sabo nak ngap...





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...